مهمترین هدف برپایی نمایشگاه محیط زیست ارتباط بین دانشگاه ومیز کسبوکار است
رئیس ستاد برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با تاکید بر شکل گیری ارتباط بین تحقیقات دانشگاهی و میز کسبوکار از طریق انعقاد تفاهمنامههای متعدد در جریان برگزاری این نمایشگاه گفت: رویکرد این نمایشگاه فن بازار است و این بدان معناست که برای فروش ایدهها و تولیدات شرکتهای دانشبنیان، حلقههای واسط، رابطهها و امضاهای طلایی حذف میشوند و این به معنای ارتباط هرچه عمیقتر میان بخشهای دانشگاهی و اجر است.
محسن نقیلو، مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اطلاعات با بیان اینکه بیستمین نمایشگاه بینالمللی محیط زیست با مجوز سازمان تجارت از ۲۹ آبان برپاشده است وتا فردا با تکیه بر محورهای اساسی اسناد بالادستی، شعار سال رهبری و شعار عملکردی سازمان حفاظت محیط زیست یعنی «محیط زیست مردم پایه، هوشمندانه و فناورانه» به کارخودادامه می دهد، گفت: در اردیبهشت ماه امسال دولت قانون جهش تولید را تصویب کردو در تابستان گذشته دستورالعمل آن توسط معاون اول رئیس جمهوری برای اجرا، ابلاغ شد. پیرو همین موضوع، این نمایشگاه راباهدف استفاده از ظرفیت صنایع، معادن، شرکتهای نفتی، دانشگاهها و پارکهای علم و فنآوری برای ایجاد کسب و کار دانشبنیان و جذب سرمایه در زمینه حفاظت از محیط زیست برپاکردیم . وی ادامه داد: بسترسازی در شرایط تحریم برای حضور نخبگان به منظور انجام مهندسی معکوس و متناسب با دانش بومی برای تهیه محصولات فنی و شیمیایی که سازمان حفاظت از محیط زیست به آن نیاز دارد، از دیگر اهداف اساسی ما در برپایی نمایشگاه است.
وی در پاسخ به این پرسش که کشور در زمینه محیط زیست با مسائل عدیده ای در حوزه های آب، آلودگی هوا، ریزگردها و پسماندها مواجه است؛ نمایشگاه محیط زیست چگونه می تواند به حل این چالش ها کمک کند، گفت: فعالیت این نمایشگاه حول همین محورهاست. به عنوان نمونه چندین غرفه در این نمایشگاه در حوزه تولید «مالت پلیمری» به منظور بیابانزدایی فعالیت دارند. طراحی و ساخت بزرگترین «غبارگیر الکترواستاتیک» خاورمیانه توسط واحد جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت، حضور فعال دانشگاه تهران در حوزه تولید دستگاه برای «پایش هوا» و فناوری «پایش آمار حیات وحش» بهویژه در مناطق صعبالعبور به منظور ر فع مشکل کمبود نیروی انسانی از دیگر نمونه فعالیتهای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در بیستمین نمایشگاه بینالمللی محیط زیست به منظور حل مساله در محورهای مورد اشاره است.
بازیافت پسابهای الکتریکی و الکترونیکی، حمایت یکی از شرکتهای بزرگ پتروشیمی از «لاکپشتهای پوزه عقابی» یا شرکت دیگری از «دلفینهای گوژپشت»، حمایت از «آهوی جبیر» توسط یکی از شرکتهای پلیمری، تصفیه پساب فاضلاب معادل ماهانه ۳۰۰ هزار لیتر و تهیه آب لازم از آن برای آبیاری سالانه ۱۵ هزار اصله نهال با شعار احترام به زمین، از دیگر نمونه هایی بود که رئیس ستاد برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست به آن اشاره داشت.
نقی لو افزود: استفاده از آبهای خاکستری، توسعه فضای سبز پالایشگاهها، بهرهبرداری از جایگاه مسئولیت اجتماعی سمنها در حفاظت از محیط زیست و استفاده از انرژی پاک از دیگر طرحها و فعالیتهایی است که در نمایشگاه در معرض دید عموم است. در کنار این نمونههای گفته شده بیش از ۷۰ مجموعه معدنی، صنعتی و پارک علم و فناوری در نمایشگاه حاضر هستند. ضمن آنکه در کنار نمایشگاه، پنلها و کارگاه تخصصی با موضوعات توسعه پایدار؛ چالش زیست محیطی طرحها، بازیابی فلرها، مدیریت آب و پساب، مسئولیت اجتماعی؛ رسانه و نهادهای محلی و مردمی، مدیریت کربن و پایش بیولوژیک کارکنان برگزار میشود .